Malý a vcelku nenápadný útes Head-Smashed-In, vystupující z prérie pod kanadskými Skalistými horami v provincii Alberta, byl lidmi využíván od 3 700 př. n. l. po dobu bezmála 6 000. Je jedním z mnoha podobných míst, označovaných jako bizonní skok (buffalo jump). Populace, které zde sezónně sídlily a lovily bizony, patřily k předkům současných indiánů kmene Severních Peigan, jež jsou součástí konfederace Černonožců (Blackfoot). Původní název estipah-skikikini-kots by se dal do češtiny volně přeložit jako „hlavu-má-na-kaši“. Jméno údajně připomíná neblahý osud indiánského jinocha, který chtěl vidět bizony padající z tohoto útesu, a tak si pod něj stoupnul.
I když není příliš vysoký, tvoří útes Head-Smashed-In krajinnou dominantu. Pod ním se hned pod povrchem nacházely na sebe navršené vrstvy bizonních kostí, které zde po celá tisíciletí indiáni lovili. Foto Petr Květina, Alberta, Kanada 1998. |
Místo je dobře zdokumentované etnograficky, historicky i archeologicky, což přináší unikátní soubor informací umožňujících interpretovat společnost i ekonomii dávných lovců. Z historických zpráv mají prim informace Petera Fidlera, což byl anglický průzkumník ve službách Společnosti hudsonského zálivu, který se do oblasti dostal v roce 1792 a sám byl svědkem lovu v Head-Smash-In.
Způsob života indiánů Černonožců byl založený na mobilitě, a tím dobře adaptovaný na klima i přírodní zdroje prérií. Základní sociální organizace sestávala z rodiny a tlupy. Jednalo se o relativně flexibilní skupiny okolo 100-200 osob žijících v tee-pee. Během zimy byly tyto skupiny Černonožců rozptýlené v chráněných údolích poskytujících dostatek topiva, vody i potravy. V létě a na podzim se skupiny mohly spojovat do početnějších jednotek za účelem kmenových ceremonií a společného lovu. Sezónní pohyb a shromažďování indiánů bylo pevně spjato s migrací bizoních stád.
Takovým místem setkání více indiánských tlup byl i skalní převis Head-Smash-In. Jedná se o rozsáhlý areál zahrnující plochu asi 600 ha, jehož jednotlivé komponenty byly vzájemně funkčně propojeny. Dominantou lokality je 300 m dlouhý útes, kam byla hnána splašená stáda bizonů, a z výšky 35 m pak zvířata padala dolů, kde byla dobíjena. Ostatní lovci těla okamžitě řeznicky zpracovali. Maso, rohy a kůže se oddělily od kostí a kosti byly následně rozbíjeny za účelem získání morku. Rozsáhlý a náročný proces zpracování úlovku dokázal zajistit většinu potřeb shromážděných domorodých komunit – nebylo využíváno pouze maso. Kosti byly zpracovávány na nástroje a ozdoby. Kůže se používaly na výrobu šatů, nádob a výstroje.
Archeologické pozůstatky indiánských tábořišť na velkých pláních představují často jen kruhy z kamenů sloužících k ukotvení stanových tyčí teepee. Jeden takový je i na fotografii s vyschlým říčním korytem v pozadí. Foto Petr Květina, Alberta, Kanada 1998. |
Chcete se dozvědět víc?
- Brink, J. 2008. Imagining Head-Smashed-In : Aboriginal buffalo hunting on the northern Plains. Edmonton: AU Press.
- Grant, J., S. Gorin, and N. Fleming. 2008. The Archaeology Coursebook. An Introduction to Themes, Sites, Methods and Skills, 3rd Edition. New York: Routledge. 205 - 206.